موانع موجود برسر راه مديريت موفق در مدارس راهنمايي

 

 1-(( عـدم يـــا كمــبود انگــيزه))

 

در اكثر مواقع كساني كه واقعا‍ً براي پست مديريت يا معاونت شايسته هستند تمايلي چنداني به خدمت در اين پست ها را ندارند؛ آن هم به دلايل مختلف زيادي كه به صورت مختصر چند موردي را ذكر خواهيم كرد:

 

الف در واقع با توجه به اينكه مسؤليت ها و انتظارات زيادي كه از طرف گروه هاي وسيعي  ( اداره ،دبيران؛والدين ؛دانش آموزان ومسؤلين رده بالاتر)  متوجه مديران و معاونان مدارس بالاخص مديران است . 

ب- عدم تفويض اختيار به مديران مدارس عادي در انتخاب نيروهاي انساني مورد نياز آموزشگاه.

   در صورت تفويض اختيار انتخاب نيروي انساني مورد نياز آموزشگاه به مديران مدارس عادي مانند مديران مدارس خاص           مديران نيروها ييرا معرفي خواهند كرد كه با آنان راحت تر بوده و روابط انساني بين آنان قوي تر خواهد بود ووجود روابط انساني قوي بين مديرو كاركنان و كاركنان باهم تاُثير بسزايي در كارايي و بهره وري مديران خواهد داشت .

 ج- 36 ساعته بودن خدمت مديران ومعاونان در مدارس؛حضور در آموزشگاه حدود 40الي 60 دقيقه بيشتر از دبيران و... ؛حضور مداوم در امتحانات نوبت اول،دوم وشهريور در صورتي كه دبيران بر اساس برنامه مراقبت چند روزي در  مدارس حضور خواهند داشت،حضور هميشگي در  آموزشگاه در ماه شهريور، حضور منظم در آموزشگاه در ماه هاي تير ومرداددر روزهاي دوشنبه وچهارشنبه

د- ندادن اضافه كار به كساني كه در پست مديريت يا معاونت خدمت مي كنند.                                

و- پايين بودن حق معاونت ومديريت مدارس به صورتي كه حتي كمتر از حق الزحمه 2 ساعت تدريس در هفته است .

ه-با توجه به همزماني دروان راهنمايي تحصيلي با سن بلوغ دانش آموزان وايجاد تغييرات جسمي ورواني در دانش آموزان ايجاد پست مشاوره در مدارس راهنمايي ضروري ست كه نبود مشاور در مدارس راهنمايي، مديران ومعاونين را با مشكلات زيادي مواجه مي سازد.

2-((عــدم تخـصــص))

مديران با موجود پيچيده اي به نام انسان سروكار دارند آنان به دشوارترين وپر مسؤليت ترين وظايف اجتماعي مشغول مي باشند،بنابراين شايسته است كه اين امر خطير به افراد صاحب صلاحيت و كاردان محول گردد.علاقه بند در مقاله ي تربيت مديران و راهبران آموزشي يكي از شرايط اصلي و اساسي براي مديران را تخصص حرفه اي آنان مي داند، براستي شرط اثربخشي و كارايي مديران آموزشگاهي در كسب تخصص حرفه اي است . باوجود اين عده ي قابل ملاحظه اي از مديران مقاطع تخصص و تجربه لازم براي انجام وظايف مهم آموزشي وپرورشي و اداري راندارند .